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ACUNS 2021 Student Conference on Northern Studies

The 2021 ACUNS Student Conference on Northern Studies is taking place from Nov. 3 to 5. Hosted by York University this year, the conference is 100 per cent student-run and will provide a unique meeting space for early career researchers to share their work with other emerging experts in their field, as well as across a variety of disciplines, including natural sciences, humanities and health. To be as accessible as possible, the conference will take place online, so you can enjoy it from the comfort of your home. We welcome all curious minds interested in northern issues to participate.

As a conference taking place during a global pandemic and under accelerating climate change, we wanted to highlight the themes of adaptation, resilience and change (ARC). The Arctic is rapidly changing, but people and ecosystems alike are responding and learning to adapt to these transformations. The talks presented at the conference will explore these themes through a variety of different perspectives to provide a more holistic view of modern change in northern regions. Additionally, how we as researchers engage and interact with northern communities, in particular Indigenous communities, in a respectful and meaningful way will be explored by both plenary speakers and panel discussions alike.

Registration is only $25 and includes three groundbreaking plenary speakers, two panel discussions and almost 50 student presentations. For an additional $10, attendees can participate in our closing ceremony banquet, which will include short documentaries by young Indigenous filmmakers as provided by York University’s Planetary Health Film Lab, an informational session on awards provided by ACUNS, a celebration of our conference presenter award winners and we’ll even reimburse your meal up to $25!

Want to learn more? Check out our conference program here: yorku.ca/research/conference/acuns2021aucen/program.

Interested in registering? Click here: yorku.ca/research/conference/acuns2021aucen/registration.

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La Conférence AUCEN des étudiants en études nordiques 2021 aura lieu du 3 au 5 novembre! Accueillie par l’Université York cette année, la conférence est entièrement gérée par des étudiants et offrira un espace de rencontre unique aux chercheurs en début de carrière pour partager leurs travaux avec d’autres experts émergents dans leur domaine, ainsi qu’à travers une variété de disciplines différentes, notamment les sciences naturelles, les sciences humaines et la santé. Afin d’être aussi accessible que possible, la conférence se déroulera en ligne, afin que vous puissiez en profiter dans le confort de votre chez-soi. Nous invitons tous les esprits curieux intéressés par les enjeux nordiques à y participer!

Comme la conférence se déroule dans un contexte de pandémie mondiale et d’accélération du changement climatique, nous avons voulu mettre de l’avant les thèmes de l’adaptation, de la résilience et du changement dans le Nord (ARC). L’Arctique est en rapide mutation, mais les populations, comme les écosystèmes, réagissent et apprennent à s’adapter à ces transformations. Les exposés présentés lors de la conférence exploreront ces thèmes à travers une variété de perspectives différentes afin d’amener une vision plus holistique du changement moderne dans les régions nordiques. De plus, la manière dont nous, les chercheurs, nous engageons et interagissons de manière respectueuse et pertinente avec les communautés nordiques, en particulier les communautés autochtones, sera explorée à la fois par les orateurs en séance plénière et lors des discussions en groupe.

L’inscription ne coûte que 25 $ et comprend 3 orateurs de séance plénière, 2 discussions en groupe et près de 50 présentations étudiantes. Pour 10 $ de plus, les participants peuvent se joindre au banquet de clôture, qui comprendra de courts documentaires réalisés par de jeunes cinéastes autochtones et présentés par le Planetary Health Film Lab de l’Université York, une séance d’information sur les prix organisée par l’AUCEN, une célébration des lauréats des présentations de la conférence, et nous rembourserons même votre repas pour un montant allant jusqu’à 25 $!

Voulez-vous en savoir plus? Veuillez consulter le programme de notre conférence ici : https://www.yorku.ca/research/conference/acuns2021aucen/program/.

Souhaitez-vous vous inscrire? Cliquez ici : https://www.yorku.ca/research/conference/acuns2021aucen/registration/.

Hourly Schedule

Day 1 - November 3rd 2021

11:00 - 11:30
ACUNS opening remarks/Mot d'ouverture de l'AUCEN
11:30 - 12:30
Plenary/Séance plénière - Dr. Emily Choy
Dr. Emily Choy is a postdoctoral fellow in the Department of Natural Resource Sciences at McGill University and Environment and Climate Change Canada. Her research is supported by NSERC and a L’Oreal-UNESCO for Women in Science Research Excellence Fellowship. Dr Choy is studying the physiological response of thick-billed murres on Coats Island, Nunavut, to Arctic climate change, specifically the effects of changes in prey availability on their energetics and warming temperatures on their physiology and behaviour. She completed her PhD in Biological Sciences at the University of Manitoba and Fisheries and Oceans Canada, on beluga whales as sentinels of environmental change in the Beaufort Sea ecosystem in partnership with communities in the Inuvialuit Settlement Region of the Northwest Territories. Dr. Choy was a scientist on the Victoria Strait expedition and a recipient of the Erebus Medal. She is a Fellow for the Royal Canadian Geographical Society, a Scientific Advisor for The W. Garfield Weston Foundation’s Northern Committee, and a council member for the Association of Field Ornithologists. Abstract: Beluga whales as sentinels of environmental change in the Beaufort Sea ecosystem: insights through a community-based monitoring program Beluga whales (Delphinapterus leucas) are the most abundant Arctic odontocete, exhibiting a circumpolar distribution and a strong association to sea ice, and area sentinel species for environmental change in Arctic marine ecosystems. As part ofa community-based monitoring project in collaboration with Inuit communities, the objective of my research was to examine inter-annual variation and potential environmental factors affecting prey, body condition, and physiology of beluga whales, for insights into changes in the Beaufort Sea ecosystem. We used Quantitative Fatty Acid Signatures Analysis to reconstruct the relative prey proportions ofthe diets of 178 beluga whales using fatty acid signatures. Although diets varied annually, Arctic cod (Boreogadus saida) and capelin (Mallotus villosus) were identified as the main prey of belugas. Body condition indices positively correlated with myoglobin and hemoglobin concentrations, and hematocrit, resulting in lower calculated aerobic dive limits in whales with lower body condition. Consequently, environmental changes that negatively impact condition appear to be linked to decreases in breath-hold endurance, which may be critical under stressful circumstances such as evading predators or ice entrapments. Importantly, the relationship between body condition and oxygen storage capacity may represent a positive feedback mechanism, in which environmental changes resulting in decreased body condition impair foraging ability. *** Dre Emily Choy est boursière de recherches postdoctorales au département des sciences des ressources naturelles de l’Université McGill et d’Environnement et Changement climatique Canada. Sa recherche est soutenue par le CRSNG et L’Oréal-UNESCO pour les femmes et la science. Dre Choy étudie la réaction physiologique des guillemots de Brünnich sur l’île Coats, au Nunavut, au changement climatique en Arctique, en particulier les effets des changements de la disponibilité des proies sur leur énergétique et le réchauffement des températures sur leur physiologie et leur comportement. Elle a obtenu son doctorat en sciences biologiques à l’Université du Manitoba et à Pêches et Océans Canada, sur les bélugas en tant que sentinelles des changements environnementaux dans l’écosystème de la mer de Beaufort, en partenariat avec les communautés de la région désignée des Inuvialuit dans les Territoires du Nord-Ouest. Dre Choy a été membre scientifique de l’expédition du détroit de Victoria et récipiendaire de la Médaille Erebus. Elle est boursière pour la Société géographique royale du Canada, conseillère scientifique pour le Comité du Nord de la Fondation W. Garfield Weston et membre du conseil de l’Association of Field Ornithologists. Abstrait : Le béluga comme sentinelle des changements environnementaux dans l’écosystème de la mer de Beaufort : aperçu d’un programme de surveillance communautaire. Le béluga (Delphinapterus leucas) est l’odontocète le plus abondant de l’Arctique. Il présente une distribution circumpolaire et une forte association avec la glace marine, et est une espèce sentinelle des changements environnementaux dans les écosystèmes marins de l’Arctique. Dans le cadre d’un projet de surveillance communautaire en collaboration avec les communautés inuites, l’objectif de ma recherche était d’examiner les variations interannuelles et les facteurs environnementaux potentiels affectant les proies, l’état corporel et la physiologie des bélugas, afin de mieux comprendre les changements dans l’écosystème de la mer de Beaufort. Nous avons utilisé l’analyse quantitative de la signature des acides gras pour reconstruire les proportions relatives des proies dans le régime alimentaire de 178 bélugas. Bien que les régimes alimentaires varient annuellement, la morue arctique (Boreogadus saida) et le capelan (Mallotus villosus) ont été identifiés comme les principales proies des bélugas. Les indices de l’état corporel sont positivement corrélés aux concentrations de myoglobine et d’hémoglobine, ainsi qu’à l’hématocrite, ce qui se traduit par des limites de plongée aérobie calculées inférieures chez les baleines présentant un état corporel plus faible. Par conséquent, les changements environnementaux qui ont un impact négatif sur l’état semblent liés à une diminution de l’endurance en apnée, qui peut être critique dans des circonstances stressantes comme la fuite devant les prédateurs ou l’emprisonnement dans les glaces. Il est important de noter que la relation entre l’état corporel et la capacité de stockage d’oxygène peut représenter un mécanisme de rétroaction positive, dans lequel les changements environnementaux entraînant une diminution de l’état corporel nuisent à la capacité de recherche de nourriture.
12:30 - 1:30
Session #1
1:30 - 2:00
Break/Posters/Pause/Affiches
2:00 - 3:00
Session #2
3:00 - 4:00
Session #3
4:00 - 5:30
Panel Discussion - ACUNS + ARCUS panel/Table ronde - panel de l'AUCEN + ARCUS
Title: Getting Started with Collaborative & Community-Engaged Northern Research in the U.S. and Canada Description: This panel discussion jointly organized by the Association of Canadian Universities for Northern Studies (ACUNS) and the Arctic Research Consortium of the U.S. (ARCUS) will offer guidance and advice to early-career researchers and students interested in collaborative interdisciplinary research that engages Northern communities. It will offer perspective on how research projects that span disciplines, institutions, and geographic boundaries are commonly developed, funded, and operationalized. Best practices and recommendations for co-producing research with Northern community members & Indigenous knowledge holders will be shared and some of the unique differences between conducting community-engaged research in the U.S. vs. Canadian Arctic will be explored. Conveners: Diane Hirshberg, Gary Wilson, Jeanette Doucet, Brit Myers *** Titre : Lancement de la recherche circumpolaire collaborative et communautaire aux États-Unis et au Canada Description : Cette table ronde organisée conjointement par l’Association universitaire canadienne d’études nordiques (AUCEN) et l’Arctic Research Consortium of the U.S. (ARCUS), offrira des conseils aux chercheurs en début de carrière et aux étudiants intéressés par la recherche interdisciplinaire collaborative qui implique les communautés nordiques. Elle fournira une perspective sur la façon dont les projets de recherche qui transcendent les disciplines, les institutions et les frontières géographiques sont généralement développés, financés et mis en œuvre. Les meilleures pratiques et recommandations relatives à la coproduction de la recherche avec les membres des communautés nordiques et les détenteurs du savoir autochtone seront partagées, et certaines des différences uniques de la mise en œuvre de la recherche communautaire entre l’Arctique américain et canadien respectivement seront examinées. Convocateurs : Diane Hirshberg, Gary Wilson, Jeanette Doucet, Brit Myers
5:30 - 6:30
Social event/Activité sociale

Day 2 - November 4th 2021

11:00 - 12:00
Session #4
12:00 - 1:00
Session #5
1:00 - 2:00
Session #6
2:00 - 2:30
Break/Posters/Pause/Affiches
2:30 - 3:30
Session #7
3:30 - 4:30
Session #8
4:30 - 5:30
Plenary/Séance plénière - Dr. Crystal Fraser
Title: 150 Acts of Reconciliation Crystal Gail Fraser is Gwichyà Gwich'in and originally from Inuvik and Dachan Choo Gę̀hnjik in the Northwest Territories. Her PhD research focused on the history of student experiences at Indian Residential Schools in the Inuvik Region between 1959 and 1996. Crystal's work makes a strong contribution to how scholars engage with Indigenous research methodologies and theoretical concepts, our understanding of Indigenous histories during the second half of the twentieth century, and how northern Canada was unique in relation to the rest of the settler nation. Her doctoral dissertation was awarded the 2020 prestigious John Bullen Prize by the Canadian Historical Association for her thesis, titled T’aih k’ìighe’ tth’aih zhit dìidìch’ùh or By Strength We Are Still Here. With her partner and young daughter, Crystal has lived on Treaty 6/Homeland of the Métis Nation since 2004. To contribute to the conversation around reconciliation, in 2017 Crystal co-authored “ 150 Acts of Reconciliation for the Last 150 Days of Canada’s 150,” which include small, everyday acts that Canadians can undertake. Crystal will be speaking about racism in academic research, how we can counter white supremacy especially when working with Indigenous communities in the North, and how reconciliation is for everyone. *** Titre : 150 actes de réconciliation Crystal Gail Fraser est une Gwichyà Gwich'in originaire d’Inuvik et de Dachan Choo Gę̀hnjik dans les Territoires du Nord-Ouest. Sa recherche doctorale s’est concentrée sur l’histoire des expériences vécues par les élèves dans les pensionnats autochtones de la région d’Inuvik entre 1959 et 1996. Les travaux de Crystal contribuent fortement à la manière dont les chercheurs emploient les méthodologies de recherche et les concepts théoriques autochtones, à notre compréhension des histoires autochtones de la seconde moitié du vingtième siècle, ainsi qu’à notre vision du Nord canadien en tant que région unique par rapport au reste de la nation colonisatrice. Sa thèse de doctorat, intitulée T’aih k’ìighe’ tth’aih zhit dìidìch’ùh ou By Strength We Are Still Here (Toujours là par notre force) a mérité le prestigieux prix John Bullen 2020 décerné par la Société historique du Canada. Crystal vit sur le Traité no 6/territoire traditionnel de la nation métisse depuis 2004 avec son partenaire et sa jeune fille. En 2017, dans le but de participer à la conversation au sujet de la réconciliation, Crystal a corédigé une liste intitulée « 150 Acts of Reconciliation for the Last 150 Days of Canada’s 150 » (150 actes de réconciliation pour les 150 derniers jours des 150 ans du Canada), comprenant des petits gestes quotidiens que les Canadiens peuvent poser. Crystal parlera du racisme dans la recherche universitaire, de la façon dont nous pouvons contrer la suprématie blanche, surtout lorsque nous travaillons avec les communautés autochtones dans le Nord, et de la façon dont la réconciliation s’adresse à tous.
5:30 - 6:30
Break/Posters/Pause/Affiches

Day 3 - November 5th 2021

11:00 - 12:30
Panel discussion - CSA panel/Table ronde - panel de CSA
Title: Lessons from the North: Engaging with Communities as Early Career Researchers Description: This panel will explore the diverse ways in which northern-focused early career researchers (ECRs) from a range of faculties and disciplines engage with the communities they work in and, more broadly, the knowledge they have gained from conducting research in the North. The panel will consist of scholars in the fields of Education, Anthropology and Renewable Resources from the University of Alberta. Panel members will draw on their experiences to discuss the following three topics for ECRs: 1) Approaches to meaningfully and respectfully engage with communities and Nations in the North, 2) Knowledge translation and capacity building, 3) Need for systemic change to include multiple ways of knowing, and 4) Reciprocity, responsibility and accountability in community and Nation engagement. This panel is intended to provide points of resonance and reflection for other ECRs and encourage a meaningful approach in relationship building with northern communities and First Nations, ensuring knowledge benefits the communities and Nations which research is conducted alongside. The panel will also serve to foster collaboration and learning across disciplines. *** Titre : Leçons tirées du Nord : s’engager auprès des communautés en tant que chercheurs en début de carrière Description : Cette table ronde examinera les diverses manières dont les chercheurs nordiques en début de carrière, issus de diverses facultés et disciplines, s’engagent auprès des communautés dans lesquelles ils travaillent et, de façon plus générale, les connaissances qu’ils ont acquises en menant des recherches dans le Nord. Le panel sera composé de chercheurs dans les domaines de l’éducation, de l’anthropologie et des ressources renouvelables de l’Université de l’Alberta. Les membres du panel s’appuieront sur leurs expériences pour discuter des trois sujets suivants pour les chercheurs en début de carrière : 1) les démarches permettant de s’engager de façon significative et respectueuse auprès des communautés et nations du Nord, 2) le transfert du savoir et le renforcement des capacités, 3) la nécessité d’un changement systémique dans le but d’inclure de multiples modes de connaissances et 4) la réciprocité, la responsabilité et la responsabilisation dans le cadre de l’engagement des communautés et nations. Cette table ronde a pour but de fournir des points de résonance et de réflexion aux autres chercheurs en début de carrière et d’encourager une démarche significative dans l’établissement de relations avec les communautés du Nord et les Premières Nations, en veillant à ce que les connaissances apportent un soutien aux communautés et aux nations qui mènent des recherches en parallèle. Elle servira également à encourager la collaboration et l’apprentissage entre les disciplines.
12:30 - 1:30
Session #9
1:30 - 2:00
Break/Posters/Pause/Affiches
2:00 - 3:00
Session #10
3:00 - 4:00
Session #11
4:00 - 5:30
Plenary/Séance plénière - Dr. Heidi Swanson and Lawrence Ignace
Presentation co-produced by: Mary Jane (Gùdia) Johnson, an Elder from Kluane First Nation, Lawrence Ignace, a policy analyst who is Anishinaabe, Heidi Swanson, a professor at University of Waterloo, Kate Ballegooyen, Resource Manager for Kluane First Nation, and Carmen Wong, ecologist for Kluane National Park and Reserve, Yukon. Abstract: In 2015, after documenting testimonies from Indigenous survivors of the residential school system in Canada, the Truth and Reconciliation Commission released 94 Calls to Action to enable reconciliation between Indigenous and non-Indigenous Canadians. Without personal connections to Indigenous communities, many Canadians fail to grasp the depth of intergenerational impacts of residential schools and associated systemic racism. Consequently, reconciliation remains an elusive concept. Here we outline 10 Calls to Action to natural scientists to enable reconciliation in their work. We focus on natural scientists because a common connection to the land should tie the social license of natural scientists more closely to Indigenous communities than currently exists. We also focus on natural sciences because of the underrepresentation of Indigenous peoples in this field. We draw on existing guidelines and our experiences in northern Canada. Our 10 Calls to Action are triggered by frustration. The authors have witnessed examples where natural scientists treat Indigenous communities with blatant disrespect or with ignorance of Indigenous rights. These 10 Calls to Action challenge the scientific community to recognize that reconciliation requires a new way of conducting natural science, one that includes and respects Indigenous communities, rights, and knowledge leading to better scientific and community outcomes. *** Présentation co-produite par : Mary Jane (Gùdia) Johnson, aînée de la Première Nation de Kluane, Lawrence Ignace, analyste de politique et membre de la nation Anishinaabe, Heidi Swanson, professeure à l’Université de Waterloo, Kate Ballegooyen, gestionnaire de ressources pour la Première Nation de Kluane et Carmen Wong, écologiste pour le parc national et réserve de parc national Kluane, au Yukon. Abstrait : En 2015, après avoir documenté les témoignages des survivants autochtones du régime des pensionnats au Canada, la Commission de vérité et de réconciliation a publié 94 appels à l’action pour promouvoir la réconciliation entre les Canadiennes et les Canadiens autochtones et non autochtones. Sans liens personnels avec les communautés autochtones, un grand nombre de Canadiennes et de Canadiens ne saisissent pas l’ampleur des répercussions intergénérationnelles des pensionnats et du racisme systémique qui y est associé. Par conséquent, la réconciliation demeure un concept insaisissable. Nous présentons ici 10 appels à l’action destinés aux naturalistes et susceptibles de promouvoir la réconciliation dans leurs travaux. Nous ciblons les naturalistes car un lien commun avec la terre devrait tisser un lien plus étroit entre leur mandat social et les communautés autochtones que celui qui existe \ présent. Nous mettons également l’accent sur les sciences naturelles en raison de la sous-représentation des peuples autochtones dans ce domaine. Nous nous appuyons sur les lignes directrices existantes et sur notre expérience dans le nord du Canada. Nos 10 appels à l’action sont motivés par la frustration. Les auteurs ont été témoins d’exemples où des naturalistes traitent les communautés autochtones avec un manque flagrant de respect ou une ignorance des droits autochtones. Ces 10 appels à l’action mettent la communauté scientifique au défi de reconnaître que la réconciliation exige une nouvelle façon de mener les sciences naturelles, qui inclut et respecte les communautés autochtones, leurs droits et leurs connaissances, pour aboutir à de meilleurs résultats à la fois scientifiques et communautaires.
5:30 - 7:30
Closing banquet/Banquet de clôture

Date

Nov 03 - 05 2021
Expired!

Time

11:00 am - 7:30 pm
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